Bewaarplicht administratie: voldoet u aan de eisen?
Iedere ondernemer is wettelijk verplicht zijn administratie 7 jaar te bewaren. Incomplete documentatie kan een probleem vormen. Alle gegevens met betrekking tot de totstandkoming van uw jaarcijfers horen bij de administratie, zoals:
- Ontvangen en verzonden facturen;
- Bankafschriften;
- Agenda's en afsprakenboeken;
- Kasadministratie en kassabonnen;
- Kilometeradministratie;
- Contracten en overeenkomsten;
- Correspondentie;
- Software en databestanden.
Ook de basisgegevens uit uw boekhouding moet u 7 jaar bewaren, hiertoe behoren:
- Het grootboek;
- De debiteuren- en crediteurenadministratie;
- De voorraadadministratie;
- De in- en verkoopadministratie;
- De loonadministratie.
Er gelden enkele uitzonderingen welke 10 jaar bewaard moeten worden: gegevens van onroerende zaken, elektronische diensten, radio- en televisieomroepdiensten en telecommunicatiediensten.
Digitaal bewaren van facturen & bonnetjes? doe het goed!
U mag facturen en bonnetjes ook digitaal bewaren. Er moet dan wel sprake zijn van een juiste en volledige weergave van het origineel. Belangrijk hierbij is dat de echtheidskenmerken goed worden opgeslagen.
Voorkom problemen met de fiscus
De administratie is de basis van uw belastingaangiften. Wanneer uw administratie bij een controle niet volledig of binnen een redelijke termijn te controleren is kan dit vervelende (financiële) gevolgen hebben.
Zorg er goed voor dat al uw bestanden bij een controle goed en juist benaderbaar zijn, u blijft hier zelf verantwoordelijk voor!
Ziet u door de geldbomen het bos niet meer?
Voorkom problemen en kom direct in actie! Hulp nodig? Neem dan contact met ons op via onderstaand formulier of bel direct naar 079 - 361 36 55. Wij helpen u graag!
Bekijk meer
U krijgt snel antwoord
Reken op AGV. Bereik met AGV Administraties uw optimale winst. Wij bieden u inzicht en duidelijkheid waardoor u altijd weet waar u staat.